تاثير قارچ خوراكي در سلامتی انسان

تاثير قارچ خوراكي در سلامتی انسان

قارچ غذایی ایده آل است زیرا در آن چربی ، قند و نمک کمی وجود دارد و کلسترول نیز ندارد . قارچ در بین همه منابع غذایی ،  ارزشمند ترین منبع برای رژیم های غذایی به شمار می رود زیرا ضمن حفظ تناسب اندام و لاغری ، رفع گرسنگی نیز میکند . قارچ ها بسیار خوشمزه و برای رژیم های غذایی کم نمک  به منظور کاهش بروز امراض قلبی تپش قلب و فشار خون بالا بسیار ایده آل می باشند . قارچ سرشار از املاح معدنی از قبیل فسفر ، سلینیوم و به ویژه پتاسیم است که برای متعادل ساختن میزان سدیم موجود در دیگر مواد غذایی اهمیت دارد . قارچ سرشار از پروتئین با کیفیت عالی و با قابلیت جذب آسان است.

خوردن قارچ خوراكي در زمستان

قارچ استخوانها را تقويت مي كند، خستگي را برطرف مي كند، كمبود ويتامين D را بر طرف مي كند. پرتو خورشيد در بدن ويتامين D توليد مي كند اما در زمستان بدن اين وضعيت را ندارد كه از پرتو خورشيد به خوبي استفاده كند و ويتامين D توليد كند. پس در زمستان خوردن مواد غذايي توصيه مي شود كه داراي اين ويتامين باشد. ويتامين D سبب جذب كلسيم در روده مي شود تا بالافاصله در استخوانها به مصرف برسد. براي اينكه همه مواد مغذي به بهترين شكل جذب شوند نياز به ويتامين هاي گروه «ب» است. قارچ بخشي از اين ويتامين ها را تدمين مي كند و هر سلول در بدن ما به ويتامين (B2 )قارچ نياز دارد تا بتواند انرژي كسب كند تا ما زود خسته و كم حوصله نشويم.
قارچ را بايد پخته خورد، زيرا قارچ آلوده به موادي است كه فقط با پختن از بين مي رود اما قارچ هايي كه در واحدهاي صنعتي توليد مي شوند مي توان بدون هيچ مشكلي پس از تميز كردن مصرف كرد.
توجه: اكيداً توصيه مي كنيم كه از خريد قارچهاي فله اي به شدت و به جدّ بپرهيزيد. صرف نظر از اين كه احتمال مسوميت از طريق اين نوع قارچها بسيار بالاست كيفيت پايين اين قارچها و آلودگي بسيار آنها از جمله مهمترين معضل هاي اين نوع قارچ هاست.
حتماً قارچ مورد نياز خود را از مراكز معتبر و به صورت بسته بندي هاي بهداشتي تهيه فرماييد. هر گونه تغيير رنگ ظاهر قارچ و هر گونه احساس مزه نامطبوع بايد مورد توجه قرار گيرد و از مصرف آنها خودداري شود. قارچ هايي كه تغيير رنگ داده اند و كلاهكشان سياه و يا خاكستري شده از كيفيت خوبي برخوردار نيستند.
ـ تحقيقات پزشكي نشان مي دهد كه با خوردن قارچ، دستگاه دفاعي بدن تقويت مي شود، طول عمر افزايش مي يابد، كلسترول خون پايين مي آيد، گردش خون در بدن بهبود مي يابد. ويروسها از بين مي رود، از بروز بيماري هاي قلبي جلوگيري مي شود. قارچ مقدار زيادي كربوهيدرات و آهن دارد پزشكان به بيماران ديابتي و افرادي كه به تقويت دستگاه ايمني بدن خود اهميت مي دهند و كساني كه برنامه خاص غذايي (رژيم) دارند خوردن قارچ را توصيه مي كنند.

ارزش غذایی و پروتئيني قارچ خوراكي

ارزش غذایی قارچ

قارچ های خوراکی منبع املاح مورد نیاز بدن مانند پتاسیم ، کلسیم ، آهن ، منیزیم ، منگنز ، سلفور و فسفر می باشد . 
همچنین قارچ های خوراکی :

•.......................ضد تومور و تقویت کننده سیستم دفاعی بدن

•......................تنظیم کننده قند و فشار خون و کاهش دهنده کلسترول خون

•......................عامل جلوگیری از انسداد عروق در بدن

•......................بازدارنده التهاب های پوستی

•......................و نیز یک ماده ضد آلرژی محسوب میشوند ...

آهن :

مقدار آهن 1 میلی گرم در 100 گرم قارچ تازه است که بر خلاف دیگر سبزیجات که مقدار جذب آهن آنها در بدن کم است ، این مقدار کاملاً قابل جذب ( بیش از 90 درصد ) در بدن شما است .

پتاسیم :

نقش پتاسیم در بدن بسیار مهم و حیاتی است . در تنظیم ضربان طبیعی قلب ، تنظیم مایعات بدن و نیز عملکرد عضلات و عصب نقش دارد . مصرف غذاهایی مانند قارچ ، سبزیجات و میوه ها که مقدار زیادی پتاسیم دارند . همچنین مصرف غذاهای کم کالری و کم چربی مانند قارچ از افزایش فشار خون و کلسترول جلوگیری می کند .

کالری قارچ و کاهش وزن

کالری کم ، مقدار بسیار ناچیز چربی و فقدان سدیم در قارچ ها باعث شده است تا از قارچ ها به عنوان یک ماده غذایی رژیمی برای کاهش وزن بسیار استقبال شود . تقریباً 90 درصد قارچ را آب تشکیل می دهد ، همین مسئله باعث احساس سیری و پر شدن معده شده ، مانع مصرف زیاد غذا می شود . این قضیه به تنظیم و جلوگیری از افزایش وزن بسیار کمک می کند .

آنتی اکسیدانت

آنتی اکسیدانت ها به سلول های بدن کمک می کنند تا در برابر عوامل استرس زایی شامل سرطان ، بیماری های قلبی عروقی و نیز مختل شدن دستگاه عصبی شامل پارکینسون و آلزایمر پایداری کنند . آنتی اکسیدان های فراوانی با ترکیبات شیمیایی بسیار مختلف در گیاهان وجود دارد . قارچ دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدانت ارگوتیونین که یک آنتی اکسیدانت با عملکرد بسیار قوی است ، می باشد که از خسارت وارد بر DNA جلوگیری می کند . محققین به این نتیجه رسیده اند که مقدار این ماده در چند عدد قارچ 4 برابر بیشتر از آنتی اکسیدانت موجود در جگر و مرغ است . ضمن اینکه در مقابل حرارت بسیار مقاوم بوده و از بین نمیرود . همچنین  قارچ خوراکی حاوی ماده ای است که از تشکیل تومور های سرطانی سینه جلوگیری می کند و مانع از رشد تومور های سرطانی پستان میشود . قارچ تمام 9 اسید آمینه لازم برای بدن را دارا می باشند .

ویتامین های موجود در قارچ

در قارچ تازه مقدار زیادی آب وجود دارد ، منظور این است که در آب قارچ تازه پروتئین ، ویتامینهای گروه  B ، از جمله تیامین B1 ، ریبوفلاوین B2 ، ریدوکسین B6 و نیز نیاسین ، فولات ( املاح سید فولیک ) و ویتامین  C که برای انسان بسیار مفید هستند به مقدار زیاد وجود دارد . کلسترول و استرول ها که برای بیمارن قلبی مضرند ، در قارچ وجود ندارند و متقابلاً ارژسترون در قارچ موجود است که توسط بدن به ویتامین D تبدیل می شود . اکثر سبزیجات فاقد اسید فولیک و ویتامین B12 هستند ، در حالی که این مواد در قارچ به میزان قابل ملاحظه ای یافت می شوند. علاوه بر ویتامین های فوق الذکر ، قارچ حاوی مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین C است . قارچ سرشار از پتاسیم ، آهن و ویتامین های خاص است . در واقع حاوی مقدار زیادتری ویتامین B12 و نیاسین در مقایسه با سایر سبزیجات می باشد . قارچ ها برای اشخاص گیاهخوار به عنوان طعم دهنده غذا مطلوبند و قابل فریز شدن و نگهداری برای مدت طولانی می باشد و کیفیت خود را نیز از دست نمی دهند . قارچ حاوی مقدار چشمگیری فسفر ، سدیم ، پتاسیم و مقدار کمتری آهن و کلسیم ، به علاوه حاوی مقدار ناچیزی کارنیم ، سلنیم و سرب است . قارچ یک غذای ثابت در سبد غذایی مردم کشور های مختلف با فرهنگ های مختلف و به عنوان یک منبع غذایی با ارزش مورد علاقه مردم است و به علاوه به عنوان چاشنی و ادویه مورد استفاده قرار می گیرد .

 اسيد فوليك:

يكي از مهمترين تركيبات موجود در قارچ كه بسيار مورد توجه قرار مي گيرد اسيد فوليك موجود در آن است. در حال حاضر يكي از مهم ترين علت هاي كم خوني در افراد به خصوص در خانم هاي باردار كمبود اسيد فوليك است. 
قارچ هاي خوراكي به سبب داشتن مقادير فراوان اسيد فوليك از جمله بهترين منابع غذايي براي اين دسته از افراد محسوب مي شود.


لوواستاتين:

 از جمله تركيبات مهم موجود در قارچ همين لوواستاتين است. قارچ ها به طور طبيعي توليد لوواستاتين مي كنند و اين تركيب بسيار در كاهش چربي و كلسترول خون مي تواند مؤثر واقع شود.


بيوفريوليد:

 در قارچ تركيبي به نام بيوفريوليد وجود دارد كه از تشكيل مخزن چربي خطرناك در شريانها جلوگيري مي كند. اين ماده از تشكيل كلسترول هاي بد خون (LDL )و اسيد هاي چرب در سلولها و خون جلوگيري مي كند.


فوايد و ويژگيهاي قارچ خوراكي

فوايد و ويژگيهاي قارچ خوراكي

قارچ دارای 5/1 ـ 6 درصد پروتئین است كه 70 تا 90 درصد آن جذب بدن می‌گردد همچنین به علت پایین بودن اسید اوریك آن بسیاری از پزشكان مصرف آن را برای سالمندان و مبتلایان به نقرس وبیماریهای مربوطه توصیه كرده‌اند .

ـ دارای ویتامین‌های B2 - B1-B12 - B6 - C  و H است كه برای محافظت از پوست و ایجاد آلرژی در بـدن ، سلامت سیستم عصبــی، سلامت پوست و چشـم و بافتـهای بدن ، تشكیل اسیــدهای چرب ضروری در سیستم عصبی و ماهیچه‌ها ، درمان كم‌خونی و جلوگیری از بروز ضایعات در مغز و ستون فقرات نقش اساسی دارند كه البته در صورت استفاده از روش‌های صحیح پخت‌، فریز و خشك كردن خواص تمام این ویتامین‌ها حفظ می‌گردد .

ـ حاوی مقادیر بسیار مناسبی از مواد معدنی شامل : پتاسیم ، فسفر، منگنز، مس، آهن و كلسیم می‌باشد .

ـ دارای درصد بسیار كمی چربی و كالری و مقادیر مطلوبی از لیستین كه عامل پایین آورنده چربی خون است می‌باشد، بنابراین در رژیمهای لاغری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد .

ـ این غذای سلامت و تندرستی Health Food سرشار از انواع آنتی‌اكسیدانت‌ها از جمله « لنتیان » است كه خاصیت ضد سرطانی دارند .

آموزش تهيه پلو خورش قارچ

آموزش تهيه پلو خورش قارچ

مواد لازم:

گوشت پخته : 200 گرم ( قطعات متوسط )
سیب زمینی پخته خرد شده : 200 گرم
هویج پخته ، خرد شده : 200 گرم
قارچ تفت داده شده : 200 گرم
پیاز : 200 گرم
آرد : 2 قاشق غذا خوری
پودر کاری : 2 قاشق غذا خوری
سویا سس : به مقدار لازم
جوز هندی ، میخک ، زرد چوبه : 1/4 قاشق چای خوری
فلفل : به مقدار دلخواه 


روش تهيه :
پیاز را با کره و ادویه کمی تفت داده تا نرم شود . سپس گوشت پخته شده را همراه با سبزیجات پخته شده افزوده و با سویا سس و مقدار لازم آب اضافه کرده بگذارید جا بیفتد . برنج را به صورت کته در آوردید و به شکل حلقه ای در ظرف گردی قرار دهید . خورش را میان پلو و اطرافش بریزید سپس سرو کنید ..

روش تهيه  رولت گوشت چرخ کرده باقارچ

روش تهيه  رولت گوشت چرخ کرده باقارچ خوراكي

مواد لازم:


گوشت دوبار چرخ شده   نيم كيلو

تخم مرغ                        3 عدد

آرد نخودچي                   3 قاشق غذا خوري

روغن                            3 قاشق غذا خوري

قيسي خشك                 100 گرم

قارچ                              200 گرم

پياز رنده شده                2 قاشق غذا خوري

هويج آبپز يك اندازه          3 عدد

رب گوجه فرنگي             2 قاشق غذا خوري

زرشك                           2 قاشق غذا خوري

نمك و فلفل                    به مقدار دلخواه

طرز تهيه:

قارچ را شسته و آن را حلقه حلقه مي كنيم. سپس با يك قاشق غذاخوري روغن آن را تفت مي دهيم، تا آب آن كشيده شود. گوشت را با پياز، آرد نخودچي، تخم مرغ، نمك و فلفل مخلوط كرده، خوب ورز مي دهيم تا حالت چسبندگي پيدا كند. بعد يك ورق كاغذ روغني را روي ميز پهن كرده و گوشت را به قطر 2 سانتي متر روي كاغذ پهن مي كنيم و سپس قارچ را طوري روي گوشت قرار مي دهيم كه يك بند انگشت از كناره گوشت فاصله داشته باشد . قيسي را شسته و آن را به صورت خلال خرد مي كنيم. بعد با زرشك شسته شده و كمي تفت داده شده روي قارچ مي ريزيم. هويج ها را در وسط آن قرار مي دهيم و گوشت را به وسيله كاغذ به صورت رولت لوله مي كنيم. بعد در روغن داغ شده دور تا دور آن را سرخ مي كنيم و رب گوجه فرنگي را اضافه كرده و با 2 فنجان آب مي گذاريم رولت پخته و سس آن تقريباً غليظ شود. بعد رولت را با سس آغشته كرده و آن را در ديس قرار مي دهيم با سبزيجات تزئين مي كنيم.


طريقه تهيه سالاد قارچ

طريقه تهيه كردن سالاد قارچ خوراكي

مواد لازم :

قارچ : ۴۰۰ گرم
کنسرو نخودفرنگی : یک قوطی
گوجه‌فرنگی : یک عدد
ذرت : ۱۰۰ گرم
پیازچه :  ۲۰ عدد
خیار :یک عدد
جعفری خردشده :پنج قاشق غذاخوری
لیموترش : یک عدد
کرفس : یک ساقه
روغن زیتون، نمک و فلفل :به میزان لازم

طرز تهیه :

ابتدا قارچ و پیازچه را خرد کرده و با ذرت، نخودفرنگی و جعفری مخلوط می‌کنیم. سپس به آن کمی روغن زیتون، نمک و فلفل اضافه و با گوجه‌فرنگی، خیار و ساقه کرفس تزئین می‌کنیم.

درست كردن قارچ شکم پر

درست كردن قارچ شکم پر

مواد لازم برای 4 نفر :

قارچ بزرگ: 8 عدد
كرفس : یك ساقه ( ریز خرد شود )
پیازچه : چند عدد ( ریز خرد شود )
كدوی سبز : تعدادی ( نگینی خرد شود )
هویج : تعدادی ( نگینی خرد شود )
مغز نان فانتزی : یك پیمانه
ریحان خرد شده : 2 قاشق سوپ‌خوری
رب گوجه‌ فرنگی : یك قاشق سوپ‌خوری
پنیر چدار رنده شده : 75 گرم یا سه چهارم پیمانه
آب‌جوش : دو سوم پیمانه
قرص عصاره مرغ : نصف قرص
نمك و فلفل : به مقدار لازم

 
روش پخت :
پایه‌های قارچها را پس از جدا كردن به صورت نگینی خرد كنید 
سپس روغن زیتون را در تابه‌ای بریزید و روی شعله متوسط اجاق گاز داغ كنید. 
پس از آن، قارچرا همراه كرفس، هویج، كدو و پیازچه در روغن بریزید و به مدت 5 دقیقه این مخلوط را تفت دهید.
مغز نان، ریحان خرد شده و رب گوجه‌فرنگی را همراه نمك و فلفل به مخلوط فوق اضافه كنید و یكی دو دقیقه تفت دهید.
بعد از آن  قارچها را در ظرف گود مخصوص فر قرار دهید و داخل هر كدام را با مقداری از مخلوط سبزیجات پر كنید و در پایان سطح سبزیجات را با مقداری پنیر رنده شده بپوشانید.
آب و قرص عصاره مرغ را با هم در ظرفی مخلوط كنید و روی قارچها بریزید. 
حالا ظرف را داخل فر كه از یك ربع پیش روی 220 درجه سانتی‌گراد یا 425 درجه فارنهایت یا شماره 7 گرم كرده بودید، به مدت 20 دقیقه حرارت دهید تا قارچها پخته و پنیر روی آنها نیز آب شود.


آشپزی با قارچ کباب بره با قارچ

آشپزی با قارچ کباب بره با قارچ

مواد لازم :

گوشت بره بی استخوان 500 گرم    قارچ       200 گرم    سرکه قرمز       10 قاشق غذا خوری    آب لیموی تازه     1 قاشق غذا خوری    روغن مایع    5 قاشق غذا خوری    سیر خرد شده      1 حبه    پودر گشنیز    نصف قاشق مربا خوری   پودر فلفل سیاه  مقداری 

 

طرز تهیه : 

ابتدا در ظرفی سرکه آب لیمو نیمی از روغن مایع ، گشنیز ، سیر، و پودر فلفل سیاه را مخلوط میکنیم گوشت بره را به قطعات ریز ، در حدود 3 سانتی متری تقسیم می کنیم . گوشت های تکه شده را در ظرف ته گود می ریزیم و مایع به دست آمده را روی آن می ریزیم . و در ظرف را میگذاریم . و صبر می کنیم شب تا صبح در این مایع خیس بخورد . دیس مخصوص حرارت بالای مایکروویو را داخل مایکروویو قرار می دهیم و می گذاریم تا در درجه ی تند به مدت 4 تا 5 دقیقه بماند فقط قسمت سر قارچ ها را نگه می داریم و بقیه را ریز میکنیم . در سیخ های چوبی به ترتیب یک قطعه گوشت بره و یک قطعه قارچ قرار می دهیم . 
( در هر سیخ 4 تکه گوشت و 4 تکه قارچ باشد ) . باقی مانده ی روغن مایع را داخل دیس داغ شده میریزیم و 4 سیخ را داخل دیس قرار می دهیم و آن را در درجه ی تند به مدت 2 تا 3 دقیقه نگه می داریم . یک بار سیخ ها را در طول پخت پشت و رو می کنیم سیخ ها را از داخل مایکروویو در می آوریم و اگر مایعی داخل دیس وجود دارد خالی می کنیم و 4 سیخ دیگر به ترتیب اول درست می کنیم بدین ترتیب که دیس مخصوص را دوباره در درجه ی تند به مدت 3 دقیقه میگذاریم تا گرم شود . بعد سیخ ها را داخل دیس می گذاریم و در درجه ی تند به مدت 6 تا 8 دقیقه نگه می داریم بعد به همراه برنج سرو میکنیم . با این مواد 8 سیخ کباب بره به دست می آید .